Telefon 25 796 11 84
E-mail poczta@zs-stanin.pl
Witaj
Witamy
Wyświetl stronę jako PDF

W dniach 27-30 listopada 2019 odbyła się wizyta nauczycieli Zespołu Szkół w Staninie w szkole partnerskiej w Portugalii. Wzięli w niej udział nauczyciele z 6 krajów partnerskich projektu Erasmus+ „Tell me more”. Celem spotkania było dzielenie się doświadczeniem w zakresie rozwijania czytelnictwa wśród uczniów.

 

 

Koordynatorzy działań szkoły portugalskiej zorganizowali szereg spotkań i warsztatów związanych z promocją czytelnictwa.

Sesja I - przedstawienie systemu edukacyjnego Portugalii.

Biorąc pod uwagę poszczególne etapy, nie odbiega on znacząco od systemu polskiego.

- Edukacja przedszkolna, dla dzieci w wieku od 3-5 lat) ma charakter fakultatywny. Kolejnym etapem jest szkolnictwo podstawowe, które podzielone jest na 4 etapy:

- 1 cykl, obejmuje 4 lata nauki

- 2 cykl, trwa 2 lata

- 3 cykl, trwa 3 lata.

-Edukacja w szkole podstawowej rozpoczyna się w wieku 6 lat i trwa do ukończenia 15  roku życia.  Na tym kończy się obowiązek szkolny w Portugalii, chociaż nauczyciele podkreślali, że niewielu uczniów poprzestaje na tym etapie edukacji.

 

Sesja II - spotkanie z panią Marią Joao Castro inspektor, kierującą działaniem sieci bibliotek w Portugalii.

Poinformowała ona słuchaczy, że podczas ostatniej dekady poziom czytelnictwa poprawił się. Wspomniała o wynikach europejskich raportów PISA, które to potwierdzają. W Portugalii działa National Reading Plan (LER+) – włącza w popularyzację czytelnictwa nie tylko biblioteki szkolne, ale też publiczne. Wspomniany plan dzieli się na mniejsze programy w zależności od grupy wiekowej: „Booktime” dla nastolatków, „Reading time” dla szkół podstawowych, „More books, better reading” dla starszej młodzieży, „Going on reading” dla przedszkoli. Biblioteki szkolne połączone są w sieć i prowadzą jednakowe działania. Ponadto pani inspektor podkreślała dużą rolę regularnych konsultacji, spotkań, dyskusji i dzielenia się spostrzeżeniami z przeprowadzanych działań nauczycieli bibliotekarzy wszystkich placówek z danego regionu.

 

Sesja III - Prowadzenie biblioteki szkolnej.

Jest to miejsce, gdzie dużo się dzieje. Oprócz wypożyczania książek dzieciom nauczyciele organizują różnego rodzaju zajęcia, konkursy i spotkania.

- Obserwowanie zajęć w bibliotece publicznej Almeida Garett w Porto. Zauważyliśmy przede wszystkim ogromną przestrzeń, jaką zajmuje tamtejsza biblioteka publiczna. Oprócz działań czytelniczych prowadzone są tam zajęcia teatralne, filmowe, artystyczne oraz zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych.

- Warsztaty prowadzone przez eksperta ds. rozwijania techniki czytania i czytania ze zrozumieniem. Ich celem było zaprezentowanie ćwiczeń doskonalących technikę czytania. O efektywności techniki „To samo, trochę więcej” świadczy fakt, że uczestnicy warsztatów nauczyli się kilkuzwrotkowego wiersza „na pamięć”.

 

Sesja IV – organizacja działań projektowych.

Odbyło się spotkanie projektowe, prowadzone przez panią Tizianę Mozetti  z Włoch, koordynatora międzynarodowego projektu. Nauczyciele pracowali w grupach, które miały za zadanie stworzenie narzędzi do oceniania umiejętności czytania uczniów – techniki czytania i rozumienia czytanych tekstów. Zaplanowano działania, które należy zrealizować w poszczególnych placówkach, ustalono sposoby upowszechniania działań na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Ponadto przydzielono zadania, za które jest odpowiedzialna każda szkoła na rzecz całego partnerstwa. Zespół Szkół w Staninie ma opracować narzędzie służące ewaluacji podejmowanych działań. Ankieta będzie przeprowadzona wśród uczniów trzykrotnie w ciągu każdego roku w okresie trwania projektu. Podczas kolejnych spotkań otrzymane wyniki zostaną przedstawione i omówione.

Nauczyciele wymienili się kartkami z życzeniami świątecznymi, wykonanymi własnoręcznie przez uczniów oraz płytami DVD z nagranymi przez uczniów filmikami o szkole oraz stworzonymi przez nich  ebookami o swoich miejscowościach.

 

Sesja V – zajęcia praktyczne.

- Odbyło się spotkanie z uczniami portugalskiej szkoły, którzy zadawali dużo pytań związanych z realiami szkolnymi w szkołach partnerskich.

- nauczyciele wszystkich delegacji prowadzili zajęcia pod hasłem „Różne języki, dziwne dźwięki” mające na celu zaprezentowanie swoich języków narodowych poprzez „storytelling”, czyli opowiadanie. Zajęcia prowadzone przez polską delegację spodobały się portugalskim uczniom, jak i obserwującym nauczycielom z 5 krajów partnerskich, ponieważ łączyły umiejętności językowe uczniów z ruchem, ilustracją i recytacją.

Nauczyciele polscy uczestniczący w spotkaniu zdobyli doświadczenia, które można wdrożyć w realiach polskiej szkoły celem zwiększenia aktywności i efektywności pracy na rzecz promowania czytelnictwa, poprawy techniki czytania oraz rozwijania umiejętności rozumienia czytanych tekstów. Spostrzeżeniami i obserwacjami podzielą się z gronem pedagogicznym w swojej placówce. Są to:

- metoda ćwiczenia techniki czytania „to samo i nieco więcej”, która może być wykorzystana na różnych przedmiotach,

- czytanie fragmentów książek przez uczniów w obecności rodziców podczas spotkań szkolnych,

- wizyta w bibliotece, wybieranie przez uczniów książki do przeczytania przez nauczyciela, rozmowa na jej  temat,

- wybieranie przez uczniów książki do przeczytania przez rodziców, rozmowa na jej  temat,

- włączanie do czytania dźwięków, ruchów, oddychania,

- wykorzystanie gadżetów zachęcających do czytania, naklejki, zakładki, przypinki z sentencjami o wartości czytania,

- wykorzystanie słowników na każdej lekcji języka rodzimego,

- stosowanie medytacji i technik relaksacyjnych, które wyciszają uczniów i pomagają w skupieniu ich uwagi na temacie zajęć,

- wypożyczanie książek dla rodziców przedszkolaków, a następnie rodzinne czytanie w szkole.

Następne spotkanie odbędzie się w Turcji 4-8 lutego 2019.

 




Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka

Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić.

Zdjęcia pochodzą z serwisu www.freepik.com