Telefon 25 796 11 84
E-mail poczta@zs-stanin.pl
Witaj
Wyświetl stronę jako PDF

W dniach 2-5 kwietnia 2017r. odbyło się kolejne międzynarodowe spotkanie projektowe w ramach realizacji programu Erasmus +. Miało ono miejsce w przedszkolu partnerskim w Fredrikstad w Norwegii. W wizycie uczestniczył dyrektor Zespołu Szkół w Staninie, Janusz Sobiech, trzy nauczycielki: Katarzyna Koślacz, Beata Sprycha i Cecylia Barszcz, delegacje ze Szwecji, Estonii i Włoch, a także nauczyciele z przedszkola gospodarzy.

W ramach programu Erasmus pięć przedszkoli realizuje projekt pt. „Pozwólmy dzieciom zmieniać świat – rozwijanie akceptacji począwszy od wieku przedszkolnego.”Wizyta miała charakter organizacyjno-szkoleniowy. Każdy partner przedstawił postępy w realizacji zadań projektu w swojej placówce, omówił zmiany, jakie wprowadzono w przedszkolu, zaprezentował fotografie i filmiki. Podczas spotkania projektowego wybrano „najlepszą praktykę” – najciekawszą zabawę dla dzieci, rozwijającą akceptację płci, a także  wspólnie zaplanowano działania na następny okres. Norwedzy zorganizowali dwa szkolenia dla uczestników spotkania. Po każdym z nich omawiano jego przydatność w codziennej pracy z dziećmi.

Ciekawym doświadczeniem dla nauczycieli było zwiedzanie przedszkola – spotkania z nauczycielami, asystentami i dziećmi. Przedszkole znajduje się w trzech budynkach, wyglądających jak rodzinne domki. Dwa z nich są połączone ze sobą. Uczęszczają tu dzieci młodsze do trzeciego roku życia, a także cztero- i pięciolatki. Na grupę 15 dzieci przypadają dwie nauczycielki i dwie asystentki. Jest bardzo domowo, normalnie, spokojnie, nikt się nie śpieszy. Dzieci mają śniadanie od 7.00 do 9.00 ( kanapki, warzywa, owoce ). Do 11.30 są różne aktywizacje, pobyt na świeżym powietrzu. Maluchy śpią w wózkach na dworze (do minus 10 stopni). Dzieci mają podwójne ubrania na każde warunki pogodowe. Raz w tygodniu dzieci mają ciepły posiłek, przygotowywany w przedszkolu, rodzice za to płacą. W pozostałe dni, jedzą kanapki, owoce i warzywa. Wychowawcy przedszkola podkreślają w rozmowach, że wybiegany, umorusany maluch jest szczęśliwy.

Przedszkole posiada podstawę programową, która obejmuje następujące obszary: wychowanie społeczno –emocjonalne, kultura, ekologia, filozofia, religia, matematyka. Daje ona duże możliwości nauczycielom, którzy realizują różne projekty dodatkowe. Duży nacisk kładzie się na współpracę w grupie i umiejętności społeczne. Dzieci pięcioletnie mają zajęcia przygotowujące do szkoły. Nacisk jest na naukę poprzez zabawę. W przedszkolu dzieci wychowywane są w poszanowaniu odrębności i odmienności drugiego człowieka. Uczenie dzieci akceptacji jest po to, by było im lepiej żyć w zmieniającym się globalnym świecie. Nauczyciele wierzą w to, że jeśli dziecko będzie zaznajomione z odmiennością, to w życiu dorosłym też to będzie kontynuowane i problem dyskryminacji będzie wyeliminowany. Będzie akceptacja i szacunek dla wszystkich.

Następne spotkanie odbędzie się w Polsce  w październiku 2017r.




Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka

Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić.

Zdjęcia pochodzą z serwisu www.freepik.com