Telefon 25 796 11 84
E-mail poczta@zs-stanin.pl
Witaj
Wyświetl stronę jako PDF

 

    W dniach 8-11 listopada 2016 roku 8 osobowa delegacja ze Stanina wzięła udział kolejnym etapie realizacji projektu Erasmus +. Delegację tworzyli: skarbnik gminy, p. Aldona Alaburda, dyrektor Zespołu Szkół w Staninie, p. Janusz Sobiech oraz nauczyciele z tej szkoły, p.Katarzyna Koślacz, p.Anna Nowak, p. Małgorzata Abramek, p. Joanna Smyk oraz członkowie stowarzyszenia lokalnego „Bona Fide”, p. Katarzyna Trochym i p. Małgorzata Matyszek.

Spotkanie projektowe miało miejsce w Kuratorium Oświaty w miejscowości Molndal, gdzie omówiono postępy działań projektowych, sprawy finansowe i sprawozdawcze.

Odbyła się również wizyta w szkole partnerskiej, która była niezwykle cennym doświadczeniem dla delegacji polskiej. Rozmowy z nauczycielami dotyczyły pracy pedagogicznej, codzienności szkolnej. Nauczyciele mieli też możliwość obserwacji lekcji w terenie z zastosowaniem technologii ICT. Obserwowano 5 zajęć obszaru tematycznego „człowiek, zwierzęta”, które zostały omówione pod kątem możliwości ich zastosowania w warunkach polskich.

Szwedzka szkoła partnerska jest przyjazna dla ucznia, cicha, nie ma tłoku na przerwach. Nauczyciele są wspierający i nastawieni na dialog z uczniem. Uczniowie mają dużo swobody, są często chwaleni. Wydaje się, że w szwedzkiej szkole nie ma miejsca na nagany i krytykę, a jest tłumaczenie, perswadowanie, przekonywanie. Dość dużym zaskoczeniem było podejście do dyscypliny wśród uczniów. Siedzenie ucznia na stole podczas lekcji, czapka na głowie nie jest problemem. Dziwny był dla nas fakt zwracania się do nauczycieli po imieniu. Jest to kolejna różnica kulturowa- w Szwecji wszyscy zwracają się do siebie po imieniu,za wyjątkiem rodziny królewskiej. 

Na uwagę zasługują bardzo dobre warunki pracy. Nauczyciele mogą spędzić przerwy w pomieszczeniu, które przypomina salonik z aneksem kuchennym z pełnym wyposażeniem, lodówką, ekspresem do kawy, zmywarką oraz pokój z sofami i fotelami, gdzie nauczyciele piją herbatę bądź kawę i rozmawiają. Tydzień pracy nauczyciela to 35 godzin, w tym 18  60-minutowych godzin dydaktycznych. Resztę tego czasu wykorzystuje w różny sposób, w zależności od potrzeb szkoły: pracuje z uczniami mającymi trudności w nauce, opracowuje materiały dydaktyczne, pomaga w rozwiązaniu problemów uczniów, jeśli takie się pojawią, przeprowadza rozmowy z uczniami.

Wymiana doświadczeń, jaka nastąpiła podczas wspólnych rozmów z nauczycielami szwedzkimi, była cennym źródłem inspiracji a zdobyta wiedza i umiejętności zostaną wykorzystane w pracy pedagogicznej oraz w wielu innych sferach życia.




Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka

Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić.

Zdjęcia pochodzą z serwisu www.freepik.com