29.01.2016 uczniowie gimnazjum wzięli udział w debacie dotyczącej przemocy i agresji.
Przemoc i agresja w szkole i jej okolicy – jak się przed tym bronić.
Teza debaty: Kary to najskuteczniejszy sposób radzenia sobie z agresją i przemocą.
Marszałkiem debaty był opiekun SU Malgorzata Matyszek. Teza debaty broniona była przez 6 mowców zasiadających po stronie Propozycji: Adriana Gajowego z IIb, Marty Szewczak z IIb, Natalii Mateńko z IIb, Magdy Kąkol z IIb Juli Kałuskiej z IIb oraz Magdaleny Skorupy z IIb, oraz obalana przez stronę Opozycji, w skład której wchodzili: Szymon Sprycha IIIb, Sebastian Chmiel Ia, Arkadiusz Osiński Ia, Łukasz Michalak Ia, Kacper Łukasik Ia, Jakub Bujak I
Pierwszy mówca strony Propozycji rozpoczął swoją wypowiedź następująco:
„Uważamy, że człowiek łamiąc zasady musi wiedzieć, że grozi mu za to kara. Kary to najskuteczniejszy sposób radzenia sobie z agresją i przemocą….”
Pierwszy mówca strony Opozycji kontrargumentował:
„Najłatwiej ukarać kogoś, ale czy wtedy ukarany chce się zmieniać? Jesteśmy zwolennikami dawania „drugiej szansy. Uważamy, że praca nad zmianą postawy agresora poprzez szczere rozmowy o negatywnych skutkach agresji, uczenie empatii i rozu¬mienia potrzeb innych jest kluczem do wyeliminowania agresji i przemocy….”
W trakcie debaty widownia trzykrotnie była proszona o określenie swojego stanowiska. Przed rozpoczęciem debaty najwięcej uczniów zasiadło na środku sali, miejscu zarezerwowanym dla niezdecydowanych. W połowie debaty liczba niezdecydowanych znacznie się zmniejszyła i zasiliła głównie miejsca zwolenników stosowania kar. Ostatecznie argumenty przedstawione przez stronę Opozycji przekonały większość uczniów. Zwolennicy strony Propozycji stali się mniejszością.