W okresie od 15 września 2021r. do 15 lutego 2022r. w klasach IV- VIII Publicznej Szkoły Podstawowej w Staninie zrealizowana została innowacja pedagogiczna w postaci projektu edukacyjnego „Szkoła dobrego wychowania” prowadzona przez p. Joannę Konieczną. Niniejsza innowacja została przyjęta uchwałą Rady Pedagogicznej do realizacji dnia 20 września 2021r. W tym okresie uczniowie naszej szkoły wykonywali zadania przewidziane regulaminem konkursu Szkoły dobrego wychowania w ramach XXXVIII edycji konkursu prowadzonej przez Studium Prawa Europejskiego.
Nadrzędnymi celami, które przyświecały realizacji innowacji było zapoznanie dzieci ze standardami dobrego wychowania, wskazanie uczniom wpływu savoir-vivre na codzienne życie i relacje rówieśnicze, wyrabianie u uczniów szacunku do siebie i innych oraz uczenie krytycznej postawy wobec różnych zachowań, w tym również zachowań agresywnych.
Uzasadnieniem potrzeby realizacji niniejszego projektu edukacyjnego stanowiło:
– rozwijanie u uczniów postawy kulturalnego zachowania, która przełoży się na poprawę jakości relacji rówieśniczych po okresie nauki zdalnej,
- kształtowanie postawy szacunku, empatii, życzliwości w celu rozwijania u uczniów umiejętności komunikacyjnych,
- uświadamianie uczniom dobrego i złego wpływu środowiska na wychowanie i zachowanie młodego człowieka,
- realizacja kierunku polityki oświatowej państwa w zakresie wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro oraz kształtowanie właściwych postaw szlachetności,
- wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny poprzez realizację zadań zaplanowanych w programie wychowawczo-profilaktycznym,
- rozwijanie u uczniów postaw i kompetencji kluczowych dla jakości nauczania takich jak: krytyczne myślenie, komunikacja, twórcze myślenie, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
W ramach realizacji projektu zostały wykonane następujące zadania:
1. Koordynator projektu edukacyjnego p. Joanna Konieczna uczestniczyła
w seminarium, w formie e-learning Studium Prawa Europejskiego w Warszawie, uzyskując kompetencje ogólne: „Szkoła dobrego wychowania” w wymiarze 40 godzin.
2. Dnia 19 listopada 2021 r. odbyła się otwarta lekcja wychowawcza na temat „Kultura i szacunek to mój wizerunek” przeprowadzona przez p. Joannę Konieczną w podopiecznej klasie VA.
W ramach wymiany dobrych praktyk opracowana na potrzeby lekcji prezentacja „Kultura i szacunek to mój wizerunek” została przesłana do wszystkich nauczycieli, jako propozycja godziny wychowawczej wiadomością przez e-dziennik 05.12.2021 r. Kontynuując w ramach psychoedukacji rodziców realizacja godziny otwartej przesłana została również rodzicom w postaci wiadomości na e-dzienniku do zapoznania się, w postaci prezentacji przygotowanej do lekcji wzbogacona o wykonane zdjęcia z przebiegu lekcji -19.11.2021r, celem zainicjowania rozmowy z własnymi dziećmi na temat kulturalnego zachowania, wartości, które w życiu powinny być najważniejsze.
3. Opracowanie krótkich prac pisemnych nt.: „Moje zachowanie świadczy o mnie”.
W związku z realizacją zadania nauczyciele poloniści z naszej szkoły nadzorowali opracowanie krótkich prac pisemnych nt.: Moje zachowanie świadczy o mnie” chętnych uczniów naszej szkoły. Miały one formę przemówienia, rozprawki, wypowiedzi argumentacyjnej, opowiadania oraz wiersza. Uczniowie realizowali to zadanie od października do początku grudnia.
W wyniku zaangażowania uczniów przygotowanych zostało wiele prac pisemnych w klasach IV- VIII – najlepsze zostały wyeksponowane na gazetce szkolnej oraz przesłane do sprawdzenia (załącznik w postaci zdjęcia) do jury Studium Prawa Europejskiego. Z przygotowanymi pracami społeczność naszej szkoły miała okazję się zapoznać na wyeksponowanej gazetce podczas przerw międzylekcyjnych po powrocie po przerwie świątecznej. Wszystkie prace zawierały bardzo cenne uwagi i mądre spostrzeżenia, wszyscy uczniowie zgodzili się, że to zachowanie wiele mówi o każdym człowieku i jest niezwykle ważne w relacjach z innymi. Ponadto możliwość opracowania samodzielnie tej krótkiej formy pisemnej stała się dla uczniów okazją do refleksji nad znaczeniem zachowania swojego i innych.
4. Wykonanie plakatu, którego tematem przewodnim było „Mój wygląd świadczy o mnie”.
Chętni uczniowie kl. IV-VIII podczas lekcji wychowawczych oraz wybranych lekcji plastyki w listopadzie wykonywali plakaty na temat “Mój wygląd świadczy o mnie” z wykorzystaniem różnych technik plastycznych. Wszystkie plakaty zostały wyeksponowanie na gazetce tematycznej oraz w innych widocznych miejscach na terenie nowego budynku szkoły.
Prace wykonane przez większość uczniów kl. 5a zostały omówione i wykorzystane podczas lekcji otwartej „Kultura i szacunek to mój wizerunek”. Plakaty w zdecydowanej większości były bardzo przemyślane przedstawiały najważniejsze zasady dotyczące kulturalnego wyglądu, a niektóre prezentowały również zasady kulturalnego zachowania. Przez okres od grudnia i stycznia nasza szkoła była barwna i uczniów, pracowników naszej szkoły oraz interesantów zachwycała ciekawymi pracami uczniów, które zachęcały do zapoznania się i z nimi.
5. Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy, wśród uczniów kl. IV-VIII na temat savoir vivre’u.
Konkurs wiedzy o zasadach dobrego wychowania „MISTRZ SAVOIR VIVRE” odbył się w naszej szkole dn. 8.02.2022r. w postaci zadań testowych udostępnionych na platformie Testportal w dwóch kategoriach wiekowych.
W ramach przygotowania uczniów do konkursu, została opracowana prezentacja Szkoła dobrego wychowania, która wyeksponowana została na gazetce po powrocie uczniów do szkoły po zimowej przerwie świątecznej. Ponadto wszyscy uczniowie kl. IV-VIII zostali zapoznani szczegółowo podczas godzin wychowawczych z tematyką będącą przedmiotem zadań konkursowych dnia 28.01.2022/04.02.2022. Średnia osiągniętych wyników uczniów biorących udział w konkursie osiągnęła 76,65% - świadczy on o dosyć wysokim poziomie wiedzy o zasadach dobrego wychowania uczniów naszej szkoły.
W kategorii kl. IV- VI udział wzięło 20 uczniów, a średni wynik testu wyniósł 73,3%
I m. Bębas Adrianna, Pietrzak Julia, Kot Jakub - 100% (30/30)
II m. Różycka Zuzanna – 96,7% (29/30)
III m. Dorosz Przemysław, Goławska Aleksandra, Nowak Tomasz, Krawczyk Hubert – 90% (27/30)
Wyróżnienia otrzymały osoby, które uzyskały co najmniej 80 % punktów:
Zdun Ola, Leszek Mateusz, Wardak Bartosz, Rędzio Aleksandra, Lendzion Maja
W kategorii kl. VII-VIII udział wzięło 16 uczniów, a średni wynik testu wyniósł 80%
I m. Dziwulska Julia, Skwarek Magdalena- 100% (35/35)
II m. Koślacz Gabriela – 97,1% (34/35)
III m. Jalowska Weronika – 94,3% (33/35)
Wyróżnienia otrzymały osoby, które uzyskały co najmniej 80 % punktów: Skwarek Dominika, Niedziółka Oliwia, Kępka Wojciech, Gromada Julia, Nowak Martyna, Nowak Kacper, Dorosz Krystian
Zwycięzcy otrzymali dyplomy, wyróżnienia „Mistrz savoir vivre” oraz atrakcyjne nagrody rzeczowe tj, słuchawki douszne z mikrofonem, urządzenia pamięci FLASH 32GB/ 64GB PHILIPSA oraz gry planszowe strategiczne SZACHY - ufundowane przez szkolną spółdzielnię Kleks oraz lokalnego przedsiębiorcę. Wręczenie pamiątkowych dyplomów oraz nagród rzeczowych nastąpiło podczas apelu z okazji Dnia Kobiet 8 marca 2022r.
6. Realizacja projektu edukacyjnego miała charakter zorganizowany i przyjęła formę współpracy między nauczycielami pełniącymi funkcję wychowawcy, celem podniesienia wychowawczej roli szkoły w zakresie wdrażania i utrwalania u uczniów nawyków kulturalnego zachowania.
W związku z realizacją projektu edukacyjno- wychowawczego Szkoła dobrego wychowania w klasach młodszych oraz wszystkich klasach IV-VIII odbyło się wiele lekcji wychowawczych poświęconych kształtowaniu u uczniów zasad dobrego wychowania. Zintegrowaną formę realizacji innowacji potwierdzają wpisy w e-dzienniku tematów godzin wychowawczych poszczególnych klas oraz wpisane ważniejsze wydarzenia z życia klasy.
Ewaluacją projektu edukacyjnego „Szkoła Dobrego Wychowania” jednoznacznie wskazuje , iż zaplanowane cele zostały osiągnięte na wysokim poziomie:
1. Po pierwsze prace polonistyczne opracowane przez uczniów „Moje zachowanie świadczy o mnie” oraz wykonane plakaty „Mój wygląd świadczy o mnie” cechował wysoki poziom wykonalności i uzyskał ocenę 100% poprawności wykonanych zadań wystawioną przez jury konkursu organizowanego przez SPE w ramach XXXVIII edycji ogólnopolskiego konkursu Szkoła dobrego wychowania.
2. Po drugie cała społeczność szkolna kl. IV- VIII aktywnie zaangażowała się w realizację zadań podejmowanych w ramach projektu, w tym uczestniczyła w wielu lekcjach wychowawczych na temat zasad dobrego wychowania oraz miała możliwość zapoznać się z pracami uczniów na gazetkach tematycznych oraz innych widocznych miejscach na terenie nowego budynku szkoły.
3. Wyniki przeprowadzonego konkursu o zasadach dobrego wychowania „Mistrz savoir vivre” potwierdzają wysoki poziom wiedzy wśród naszych uczniów na temat zasad kulturalnego wychowania- średnia osiągniętych wyników uczniów biorących udział w konkursie osiągnęła 76,65% .
4. Niewątpliwie wzrósł poziom kultury naszych uczniów, którzy słowem i zachowaniem w większości potrafią zastosować w codziennym życiu zasady savoir-vivre, uległy również poprawie relacje rówieśnicze w klasie Va, w której większość zadań realizowana była w wersji rozszerzonej.
5. Zwieńczeniem projektu wychowawczo- edukacyjnego jest zdobycie przez szkołę certyfikatu „Szkoła dobrego wychowania” przyznanego przez Studium Prawa Europejskiego w XXXVIII edycji konkursu.
Jako koordynator projektu edukacyjnego – wychowawczego
„Szkoła Dobrego Wychowania”, całej społeczności szkolnej:
Dziękuję serdecznie za włączenie się w realizację powyższych zadań, które wymagały
od nas bardzo dużego zaangażowania, dostarczyły wielu radości i stały się źródłem zdobycia nowego doświadczenia w wielu płaszczyznach codziennego życia !
Nas wspólny cel został osiągnięty:
Zespół Szkół w Staninie
to szkoła z certyfikatem
SZKOŁA DOBREGO WYCHOWANIA!!!