Matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego nas świata. Jej opanowanie pomaga w podejmowaniu świadomych i logicznych decyzji życiowych. Niektórzy uważają, że matematyka to trudny przedmiot - liczby, cyfry, równania, nierówności, ułamki, procenty... Jednak w szkole w Staninie uczenie (się) matematyki jest ciekawe.
Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli matematyki oraz nauczyciela języka angielskiego biorą udział we współpracy międzynarodowej, realizując zadania projektu Erasmus+ „Mathematics with games and fun in all Europe”. Dzięki prowadzonym działaniom uczniowie mają odkryć, że matematyka to nie tylko liczenie, ale także świetna zabawa.
We wrześniu 2019 szkoła zakupiła kody dostępu do programu matematycznego Matlandia dla uczniów klas IV, V i VI. Jest to program online wspomagający naukę matematyki, zawierający mnóstwo interaktywnych zadań doskonalących biegłość rachunkową, rozwija pamięć i logiczne myślenie, kładzie nacisk na wykorzystanie matematyki w codziennych sytuacjach. Dzięki animowanym postaciom, zabawnym filmom, medalom dla najlepszych użytkowników i możliwości porównania wyników, nauka matematyki staje się wciągającą zabawą.
Polscy uczniowie stworzyli 28 propozycji logo projektu. Wzięły one udział w konkursie międzynarodowym. Spośród propozycji ze wszystkich szkół partnerskich, wygrało logo z Litwy, które będzie reprezentowało nasz projekt.
"Senat Rzeczypospolitej Polskiej, w uznaniu zasług polskich matematyków dla światowej nauki, upamiętniając niezwykły rozwój matematyki polskiej, jaki nastąpił po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, a także podkreślając rolę tej dziedziny nauki w rozwoju polskiego społeczeństwa, ustanawia rok 2019 Rokiem Matematyki" - głosi uchwała z dnia 20 grudnia 2018r. W naszej szkole podjęto szereg inicjatyw dla uczczenia „Królowej Nauk”, jak określana jest matematyka. Odbył się apel okolicznościowy, prezentacja, inscenizacja oraz terenowa gra matematyczna metodą stacji „Matematyka mi w duszy gra”.
Jesienne zabawy matematyczne, czyli jak wykorzystać dary natury – pod takim hasłem zorganizowane zostały zajęcia w plenerze, na świeżym powietrzu. Kolorowe liście, kasztany i inne dary natury stały się pomocami dydaktycznymi, które wykorzystano do zabaw matematycznych z uczniami.
Mimo, że nie mięliśmy okazji cieszyć się śniegiem tej zimy, uczniowie stworzyli piękne śnieżynki za pomocą haftu matematycznego. Powstaje on poprzez wyszywanie wzorów, powstających na skutek przecinania się wzajemnie odcinków. Efekty pracy uczniowskiej możemy podziwiać na gazetce na górnym korytarzu szkoły.
W styczniu uczniowie realizowali mini projekt w którym, za pomocą ankiet, przeprowadzili badanie wśród swoich rówieśników, rodziców i nauczycieli, zadając im pytania związane z zastosowaniem matematyki w codziennym życiu. Przeprowadzili wywiady z rodzicami oraz nagrali filmiki ukazujące sytuacje, w których umiejętności matematyczne są niezbędne. Wykazali się przy tym inicjatywą i kreatywnością. Z ankiet wynika, że rodzice nie wyobrażają sobie codzienności bez matematyki, również nauczyciele potrzebują jej w swojej pracy. Uczniowie znają i grają w wiele gier logiczno-matematycznych, np. Monopoly, Uno, są przekonani że “królową nauk” mogą spotkać na każdym kroku - w kuchni, sporcie czy w zabawach na zewnątrz.
W minionym semestrze odbyły się dwa spotkania partnerskie, w Turcji i Włoszech. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie klas V i VI, którzy otrzymują dobre wyniki z matematyki, języka angielskiego oraz wykonali określone zadania na rzecz projektu. W trakcie pobytu młodzież szkoliła zarówno swoje umiejętności matematyczne, jak i językowe, ponieważ w ramach działań projektowych uczestnicy komunikowali się w języku angielskim. Uczniowie wzięli udział w zajęciach edukacyjnych, pracując w grupach międzynarodowych rozwiązywali zadania logiczne, a także grali w gry matematyczne.
Bieżący semestr będzie również obfitował w działania matematyczne. Zostały one omówione przez nauczycieli podczas wizyty we Włoszech. Będą to m.in. Dzień Liczby Pi, przygotowanie prezentacji tradycyjnej gry matematycznej. Następne spotkania odbędą się w szkole partnerskiej w Chorwacji oraz u nas, w Polsce. W dniach 24-28 maja 2020 będziemy gościć uczniów i nauczycieli z Włoch, Turcji, Litwy, Rumunii i Chorwacji.