Dnia 18 grudnia 2019 r. w naszej szkole w ramach projektu edukacyjnego „W świat z klasą”, odbyły się warsztaty tematyczne z edukacji globalnej dla chętnych uczniów z klas VIII. Podczas spotkania prowadząca p. Małgorzata Karkosz, która na co dzień pracuje jako edukator, tworząc programy edukacyjne w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina, podsumowała zagadnienia z zakresu edukacji globalnej oraz podkreśliła ich niebagatelne znaczenie w naszym życiu.
Uświadamiając zagadnienie globalnych współzależności posłużyła się dziełem kultury Nazca, czyli system linii, które oglądane z góry przypominają kształtem zwierzęta, rośliny lub figury geometryczne, które znajdują się w południowo-zachodniej części Peru, niedaleko miasta Nazca, na obszarze ponad 50 km długości i 14 km szerokości. Na uwagę zasługuje fakt, że są one dostrzegalne tylko z lotu ptaka, tak też jest z edukacją globalną, której zadaniem jest zwracanie uwagi na problemy i wydarzenia z punktu widzenia globalnego, a nie lokalnego, bo wtedy są niezauważalne. Podczas warsztatów p. Małgorzata zwróciła również uwagę na negatywne znaczenie stereotypów, z którymi często się spotykamy. W związku z powyższym uczniowie otrzymali szereg różnych ilustracji z Polski, Afryki i nie tylko, następnie ich zadaniem było określić ich pochodzenie i pogrupowanie ich na te z Afryki i pozostałe. Przełamując wartość stereotypów omawiając wybrane ilustracje młodzież dowiedziała się, że afrykańska grupa etniczna Masajowie zamieszkująca Kenię i Tanzanię, chcąc przedstawić swoją kulturę przebiera się w swoje typowe stroje i wita gości zagranicznych w wioskach, które są odpowiednikiem polskiego skansenu, a następnie wraca do swoich normalnych obowiązków. Ponadto uczniowie poznali kraje, które uważane są przez ich obywateli na najszczęśliwsze na świecie. Na podstawie rankingu najnowszego Światowego Raportu Szczęścia 2019 uczniowie dowiedzieli się, że najszczęśliwszym krajem świata jest Finlandia następnie Dania i Norwegia, wśród 50 z nich Polska znalazła się na 40 miejscu.
Trzy godzinne spotkanie z p. Małgorzatą okazało się bardzo owocne i było dla uczniów naszej szkoły nowym ważnym doświadczeniem oraz przyczyniło się do podniesienia naszej świadomości na współzależności globalne i wartość stereotypów, którymi nie rzadko posługujemy się w naszym codziennym życiu.
Warsztaty dla chętnej grupy młodzieżowej były bezpłatne i zostały poprowadzone w ramach wsparcia realizacji mini projektu edukacyjnego tj. Tygodnia Edukacji Globalnej organizowanego w naszej szkole pod kierunkiem p. Joanny Koniecznej.