Innowacja pedagogiczna „Emocja” MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY WSPIERAJĄCY ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY DZIECI I MŁODZIEŻY.
Imiona i nazwiska autorów projektu:
- Marzena Dziadkowiec
- Krystyna Grzegrzółka
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego innowację:
- Beata Łazuga
- Beata Sprycha
Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych, jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia. Przeprowadzony projekt zakładał pięć spotkań w ciągu roku szkolnego, obejmując rozmowę o uniwersalnych wartościach.
Pięć razy w ciągu roku nauczyciele skupili się, na nauczaniu jednej wartości mając do dyspozycji wiele sposobów na realizację zadania, np. czytanie bajek i opowiadań oraz omówienie z dziećmi konkretnych cech i zachowań; gry; odgrywanie scenek i ról; rozmowy itp. Dobór odpowiednich metod pracy miał na celu pobudzenie uczniów do zdobywania wiedzy i umiejętności. Głównym założeniem projektu było budowanie i rozwijanie u dzieci i młodzieży empatii, szacunku do drugiego człowieka oraz nabycie umiejętności mówienia o swoich emocjach i potrzebach. Dlatego, aby budować od najmłodszych lat przyjazny stosunek do drugiego człowieka, i zminimalizować problem wykluczenia w społeczności uczniowskiej, od września 2020 r. wprowadzony został dla IV klasy projekt edukacyjny autorstwa Marzeny Dziadkowiec i Krystyny Grzegrzółki, wspomagający rozwój społeczny i emocjonalny dzieci i młodzieży, którego założeniem jest uwrażliwienie dzieci na różnice, które posiadamy- poprzez aktywną działalność edukacyjną.
Projekt składał się z pięciu MODUŁÓW:
● I MODUŁ- od 2.09.2020r.- do 11.10.2020r – „KREATYWNOŚĆ”
● II MODUŁ- od 02.11.2020r.- do 20.12.2020r. – „WYOBRAŹNIA”
● III MODUŁ- od 11.01.2021r. – do 14.02.2021r.- „MOC SŁÓW”
● IV MODUŁ- od 01.03.2021r. – do 19.04.2021r. – „EMPATIA”
● V MODUŁ- od 10.05.2021r. – do 13.06.2021r.- „OSWAJANIE STRACHU”
Cele innowacji
Cele ogólne:
● Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
● Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
● Aktywizacja dzieci i młodzieży na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
● Integracja zespołu klasowego.
● Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
● Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.
● Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.