
Zajęcia logopedyczne w naszej szkole prowadzi: p.Agnieszka Paśnikowska, p.Anna Cieślak
Zajęcia z dziećmi mają na celu:
- uregulowanie prawidłowego sposobu oddychania,
- rozwijanie sprawności narządów mowy, artykulacji i fonacji,
- rozwijanie percepcji słuchowej: rozpoznawanie, różnicowanie, oraz lokalizowanie dźwięków,
- rozwijanie słuchu fonematycznego i pamięci słuchowej,
- rozwijanie komunikacji językowej dziecka,
- rozwijanie myślenia,
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- wzbogacanie słownika czynnego i biernego,
- prawidłowe stosowanie melodii, rytmu, akcentu i tempa mowy- elementy logorytmiki,
- wdrażanie do świadomego posługiwania się mową,
- umiejętne posługiwanie się głosem,
- umiejętne różnicowanie dźwięków mowy,
- wyrabianie umiejętności wypowiadania się w mowie spontanicznej,
- korekcja wad wymowy,
Terapia logopedyczna w naszej szkole odbywa się codziennie. Dzieci, które uczęszczają na terapię robią widoczne postępy w rozwijaniu mowy, szczególnie te, które mają wsparcie i pomoc w rodzinie. Drodzy rodzice pamiętajcie, że terapia logopedyczna jest procesem. Jej skuteczność zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem! Bez codziennych, systematycznych ćwiczeń, same spotkania z logopedą nie przyniosą dużych efektów. Logopeda bowiem ma za zadanie ukierunkować, wspomagać i wspierać rodziców w terapii dziecka. Po każdych zajęciach zapisuje w zeszycie ucznia zestaw ćwiczeń jakie powinien wykonywać codziennie do kolejnego spotkania. Zachęcam zatem do powtarzania i utrwalania materiału z zajęć, ponieważ bez utrwalonego materiału nie można przejść do kolejnego etapu ćwiczeń. Brak ćwiczeń to brak postępów w terapii.
W naszej szkole znajduje się również gazetka logopedyczna, z której można dowiedzieć się wiele ciekawych rzeczy, oraz wskazówek do motywacji i ćwiczeń z dzieckiem w domu, gorąco zapraszamy do zapoznawania się z informacjami tam umieszczanymi.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ W STANINIE
Ćwiczymy prawidłowe oddychanie. Należy pamiętać o tym, że w czasie spoczynku oddychamy nosem. Dzięki tym ćwiczeniom wzmacniamy mięśnie oddechowe, wydłużamy fazę wydechową, usprawniamy pracę przepony i podniebienia miękkiego. Uczymy się ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych podczas wypowiedzi. Dzieci bardzo lubią ćwiczenia oddechowe i zabawy ze słomkami.
Przed lustrem usprawniamy aparat artykulacyjny, który jest bardzo ważny dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Przy wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być precyzyjne, tzn. powinny być wykonane w ściśle określony sposób, a także w danym miejscu jamy ustnej. Pani logopeda często opowiada zabawy językowe, które ćwiczą mowę, np. „Językowe przygody”, czy „Bajeczki z książeczki”.
W czasie zajęć logopedycznych wykorzystywany jest komputer i programy multimedialne. Dzieci grają w logopedyczne gry, dzięki którym utrwalają prawidłową wymowę ćwiczonych głosek.
Dzieci ćwiczą percepcję wzrokową i słuchową, doskonalą analizę i syntezę wyrazową, rozwijają swoją spostrzegawczość oraz zręczność, poszerzają słownik zarówno czynny jak i bierny. Grają w różne gry logopedyczne (planszowe, karciane, zręcznościowe) m.in.: Memo, Piotruś, Loteryjki, domina obrazkowe i wiele innych. Ćwiczą w ten sposób prawidłową artykulację oraz pamięć słuchową i wzrokową. Na zajęciach dzieci poznają smak zwycięstwa, ale także uczą się radzić z porażkami. Nie załamują się, pamiętając o tym, że nie zawsze w grze są najlepsi. Czasem się wygrywa a czasem przegrywa :)
Poniżej znajdują się materiały promocyjne i ulotki z informacjami na temat rozwoju mowy dziecka i zabaw logopedycznych.
Logopedyczne fakty i mity
Od karmienia do mówienia
Zabawy buzi i języka dla małego smyka
Aby twoje dziecko pięknie mówiło
Złote reguły harmonijnego rozwoju mowy dziecka
Sprawne ręce - piękna mowa
Kamienie milowe rozwoju rozwoju mowy dziecka
Nowoczesne technologie, a rozwój mowy
Do pobrania:
.pdf36.75 KB
.pdf24.78 KB