W poniedziałek 02.12.2024r na lekcjach wychowawczych w klasach 5a,b i 6a,b oraz 7a,b policjanci z wydziału do spraw nieletnich Powiatowej Komendy Policji w Łukowie przeprowadzili ciekawe zajęcia w ramach wychowawczego wspierania nauczycieli i rodziców.
Tematyka spotkania skupiła się na obowiązkach uczniów, przejawach demoralizacji, zagrożeniach i konsekwencjach prawnych niewłaściwych zachowań, takich jak: przemoc rówieśnicza, hejt i patologie w Internecie, używanie wulgarnego słownictwa, palenie papierosów, picie alkoholu i napojów energetycznych, używanie substancji psychoaktywnych, jazda pojazdami bez wymaganych uprawnień oraz niestosowanie się do zapisów statutu szkoły, min. poleceń nauczyciela.
Główne punkty omawiane podczas spotkania to:
1.Przemoc rówieśnicza:
Funkcjonariusz policji wyjaśnił czym jest czyn karalny i jego konsekwencje prawne oraz społeczne. Omówił różne formy przemocy (fizyczną, słowną, psychiczną), także przemoc stosowaną w Internecie. Szczególną uwagę zwrócił na znaczenie empatii i szacunku w relacjach rówieśniczych.
2.Hejt i patologie w Internecie: Policjant uwrażliwił na łamanie prawa poprzez niezgodne z regulaminem portali społecznościowych typu Facebook, zbyt wczesne zakładanie kont przez dzieci oraz wykorzystywanie komunikatorów i ogólnie Internetu do złych zachowań typu: hejt, wykorzystanie wizerunku, oglądanie i promowanie patotreści.
3.Wulgarne słownictwo:
Poruszono temat demoralizacji, wpływu wulgarnego języka na atmosferę w szkole, relacje między uczniami oraz na linii uczeń – nauczyciel. Przedstawiono, jakie są skutki niereagowania przez ucznia na upomnienia oraz nagany w dzienniku lekcyjnym, rozmowy z rodzicami, psychologiem, pedagogiem oraz dyrektorem szkoły.
4.Palenie papierosów i e-papierosów:
Omówiono szkodliwość zdrowotną palenia, a także kwestie prawne związane ze sprzedażą i używaniem papierosów przez nieletnich. Podkreślono rolę asertywnych zachowań, świadomych wyborów oraz wartość prowadzenia zdrowego stylu życia, także w aspekcie podejmowania pracy zawodowej.
5.Picie alkoholu i napojów energetycznych:
Funkcjonariusz wyjaśnił zagrożenia zdrowotne wynikające ze spożywania alkoholu oraz napojów energetycznych przez dzieci i młodzież. Przestrzegł przed ich szkodliwym wpływem na układ nerwowy, serce oraz zdolność koncentracji oraz przedstawił konsekwencje prawne spożywania przez nieletnich.
6.Używanie substancji psychoaktywnych:
Omówiono różne rodzaje substancji psychoaktywnych, ich działanie na organizm oraz skutki prawne związane z ich posiadaniem i używaniem. Podkreślono wagę profilaktyki i rozmowy na ten temat z zaufanymi dorosłymi.
7.Korzystanie z pojazdów bez wymaganych uprawnień:
Funkcjonariusz wyjaśnił, jakie pojazdy wymagają posiadania odpowiednich uprawnień (np. rowery, quady, auta, motocykle) oraz jakie są konsekwencje prawne dla nieletnich i ich rodziców, gdy jest łamane prawo w tym zakresie. Przypomniał również o zasadach bezpieczeństwa na drodze.
8.Obowiązek stosowania się do zapisów statutu szkoły, w tym do poleceń nauczyciela: Podkreślono, że w szkole wszyscy powinni stosować się do zapisów statutu szkoły. Nauczyciele są w pracy funkcjonariuszami publicznymi i odpowiadają min. za bezpieczeństwo uczniów podczas ich pobytu w szkole, dlatego wszyscy podopieczni powinni bezwzględnie stosować się do ich poleceń.
Wyjaśniono, że ignorowanie statutu i poleceń nauczyciela może być uznane za przejaw demoralizacji i prowadzić w związku z tym do konsekwencji prawnych.
Interaktywna część spotkania:
Uczniowie mieli możliwość zadawania pytań oraz uczestnictwa w dyskusji. Funkcjonariusz policji przytoczył konkretne przykłady zdarzeń i odpowiedział na pytania dotyczące codziennych sytuacji, z jakimi młodzież może się spotkać.
Podsumowanie:
Na zakończenie spotkania podkreślono, jak ważne jest przestrzeganie zasad współżycia społecznego, odpowiedzialność za swoje czyny oraz rozwijanie postaw opartych na szacunku i bezpieczeństwie.
Przestrzegajmy prawa i dbajmy o dobrą opinię, aby nie mieć problemów z otrzymaniem wymarzonej pracy. Stosujmy na co dzień kulturę słowa i zachowania. Traktujmy drugiego człowieka tak, jakbyśmy chcieli, aby nas traktowano.