Telefon 25 796 11 84
E-mail poczta@zs-stanin.pl
Witaj
Wyświetl stronę jako PDF

Jesteśmy obywatelkami Europy i mieszkankami Polski. Na lotnisku w Rzymie czujemy się pewnie i dobrze. Jak pobyt w świętym mieście ukształtuje naszą opinię o tym regionie?

 

Pierwszy dzień wizyty w rzymskiej szkole.

Uczniowie włoskiej szkoły już przy wejściu do budynku witają delegacje z :Polski, Portugalii i Turcji pląsem o pokojowej tematyce. Doznajemy miłego zaskoczenia, korytarze są bogato ozdobione symbolami narodowymi krajów partnerskich. Zauważamy różnorodność narodową, etniczną wśród uczniów. W klasach jedna czwarta dzieci jest spoza Włoch, zwłaszcza z Afryki, krajów azjatyckich, a także Europy (w tym z Polski). Nie dostrzegamy żadnych konfliktów między nastolatkami, na lekcjach czy podczas przerw. Na zajęciach pracują w grupach, niezależnie od koloru skóry, ubioru typowego dla religii.

 

Czy „niema książka” może być niema?

„Niema książka” to wolumin bez słowa pisanego. Znajdują się w nim tylko ilustracje, które tworzą świat przedstawiony. O takiej książce delegacja ze Stanina dowiedziała się podczas wizyty w szkole partnerskiej we Włoszech w ramach projektu Erasmus+ „Tell me more”, 16-19 marzec 2022.

Obserwowaliśmy tworzenie mini niemych książek przez uczniów. W jej wykonaniu występuję wielka dowolność w doborze materiałów: kolorowe kartki, filc, plastik. Bibuła, ilustracje mogą być wydzierane z kolorowych tapet, gazet, odwzorowywane od szablonu. Poprzez pracę z taką lekturą u uczniów następuje rozwój języka, kreatywne myślenie, chęć do nauki. Taką książkę włoskie Ministerstwo Oświaty postanowiło uwzględnić w edukacji. Wykorzystanie jej niweluje różnice narodowościowe, a każdy uczeń bierze udział w lekcjach i ma możliwość zaprezentowania swoich spostrzeżeń i uczuć.

 

„Koziołek Matołek” Kornela Makuszyńskiego podbił serca uczniów z Włoch

Lektura polskiego pisarza Kornela Makuszyńskiego, autora „uśmiechniętych książek” zainteresowała dzieci. Polonistka czytała utwór, pokazując bogate ilustracje, zaś na język obcy tłumaczyła anglistka. Komiks wyzwolił wśród słuchających twórcze reakcje. Po przygodzie, kiedy koziołek upadł na jeża, dzieci zaczęły naśladować ruchy zwierzątka i oddawali jego głosy. Uczniowie zapragnęli poznać dalsze losy bohatera. Poinformowałyśmy, że mogą obejrzeć film „Przygody Koziołka Matołka” na youtube.

 

Obserwacja zajęć

W III klasie uczniowie powitali nas grą na instrumentach. Wszystkie dzieci wyposażone były w dzwonki. Pięknie i czysto oddali dźwięki „Ody do radości” Beethovena. W pomieszczeniu byliśmy na konferencji prasowej. Młodzież włoska zadawała nam pytania w języku angielskim. Uczestniczyliśmy także w zajęciach jogi i konkurencjach sportowych. Braliśmy udział w tworzeniu teatrzyku.

 

Dobre praktyki

Uważamy, że w obecnej sytuacji, na zajęciach w Polsce możemy wykorzystać „nieme książki”. Dotyczy to grup, do których uczęszczają dzieci z Ukrainy. Niema książka może być uwzględniona w pracy z dziećmi z problemami emocjonalnymi przez pedagoga, psychologa czy terapeutę.

 

Do ojczyzny wracamy zadowolone. Na pewno wprowadzimy w naszej placówce poznane techniki pracy z książką. Towarzyszy nam przekonanie, że my w Polsce też pracujemy twórczo i dobrze.

A Rzym! Jest miastem tolerancyjnym, otwartym, z bogatą i interesującą historią. Od Włochów można nauczyć się spokoju i opanowania w każdej życiowej sytuacji.

Jesteśmy obywatelkami Europy i mieszkankami Polski. Na lotnisku w Rzymie czujemy się pewnie i dobrze. Jak pobyt w świętym mieście ukształtuje naszą opinię o tym regionie?

 




Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka

Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić.

Zdjęcia pochodzą z serwisu www.freepik.com